Oplaadmogelijkheden zijn van cruciaal belang voor de overgang naar elektrisch rijden. Om bestuurders te stimuleren over te schakelen, heeft Audi direct ingezet op modellen met een groot bereik en een eenvoudig, efficiënt laadprincipe. Met Audi hebt u momenteel toegang tot een van de grootste laadnetwerken, met meer dan 500.000 laadpunten, waar u snel extra rijbereik kunt verkrijgen. Bovendien heeft het merk met de vier ringen nu zijn eigen Audi Charging Hub in steden zoals Berlijn, Neurenberg en Zürich. In deze hoogwaardige stations met snelle laadpunten kunt u de laadtijd productief benutten door te werken of te ontspannen in een ruime, stijlvol ingerichte lounge. Maar de groei van het aantal elektrische voertuigen vereist nog een verdere ontwikkeling. Hoe zullen we in de nabije toekomst opladen?

 

 

Het benutten van bestaande infrastructuur: laadpunten op lantaarnpalen en in het trottoir

De belangrijkste uitdaging bij het opladen in de stad is de vraag: waar kunnen we laadpunten plaatsen? Mogelijk hebben twee Europese steden het antwoord. Londen en Berlijn hebben gekozen voor een kenmerkend element van de stedelijke infrastructuur: lantaarnpalen. Het laadpunt wordt eenvoudigweg aangesloten op het elektriciteitsnetwerk van de lantaarnpaal. Steek de kabel erin ... en klaar! Deze oplossing is gemakkelijk te implementeren, heeft geen invloed op de openbare ruimte en is uiterst handig voor mensen die thuis geen laadmogelijkheid hebben. Binnen hetzelfde concept wordt ook onderzoek gedaan naar de integratie van laadpunten in de stoep. Deze innovatie, gepresenteerd door de Duitse industriële groep Rheinmetall, biedt vele voordelen: discretie, toegankelijkheid en gebruiksgemak.

 

 

 

Gemakkelijk opladen

Inductief opladen is inmiddels bekend van onze smartphones, maar het kan ook zeer interessant zijn voor elektrisch rijden. Hierbij vindt het opladen draadloos plaats, zonder de noodzaak van een laadkabel voor de auto. Het laadpunt moet in dit geval onder de grond worden geïnstalleerd, wat ideaal is voor bijvoorbeeld parkeergarages, omdat er geen extra ruimte nodig is. Dit is ook handig voor de bestuurder, aangezien deze niets meer hoeft te doen om zijn auto op te laden, behalve op de juiste plek te parkeren. Bovendien is het geschikt voor korte pauzes: Zweedse onderzoekers hebben met succes een systeem ontwikkeld met een vermogen van 500 kW, waarmee een batterij in minder dan 10 minuten tot 80% kan worden opgeladen!

 

 

 

 

 

Een oplaadbare weg?

Dat zou ongetwijfeld de ideale oplossing zijn. Momenteel blijft het een droom, maar er wordt actief onderzoek gedaan en er zijn zelfs al testen uitgevoerd. Hoe werkt het? Units aan de zijkant van de weg detecteren naderende voertuigen en sturen vervolgens energie van het elektriciteitsnet naar units met koperen spoelen onder de asfaltlaag, die zorgen voor het opladen van de voertuigen. Deze voertuigen moeten ook zijn uitgerust met ontvangers voor de energie, die deze doorgeven aan de motor en de batterij. Het is een complex proces met aanzienlijke potentiële voordelen: de infrastructuur zou vrijwel onzichtbaar en bijna overal aanwezig kunnen zijn. Door continu op te laden, zou ook de omvang van de batterijen kunnen worden verminderd, wat op zijn beurt de kosten van de voertuigen zou verlagen. Italië heeft al tests uitgevoerd op een stuk snelweg van 1 km lang, terwijl Zweden hetzelfde deed over een traject van 2 km. Er is interesse, ook in Duitsland en de Verenigde Staten. Gezien de omvang van het project is het echter onmogelijk te voorspellen of het gerealiseerd zal worden. Eén ding is zeker: de weg naar innovatie is geopend.

 

 

Audi E-tron GT