Voor een pilootproject werkt Audi samen met leverancier MANN+HUMMEL aan de ontwikkeling van een fijnstoffilter voor elektrische wagens. De eerste testresultaten van deze innovatie zijn alvast veelbelovend.

Verbrandingsmotoren vervangen door elektrische motoren is ideaal om de aanwezigheid van fijn stof in de lucht tegen te gaan. Maar er is meer nodig om deze deeltjes volledig weg te krijgen. 85% van het fijn stof in het verkeer is immers afkomstig van slijtage van de remmen, de banden of het wegdek. Om tegemoet te komen aan de nieuwe drempelwaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), besloot Audi actie te ondernemen, in lijn met zijn Mission:Zero project gericht op koolstofneutraliteit. In samenwerking met leverancier MANN+HUMMEL ontwikkelde het merk recent een nieuwe filter, de Audi Urban Purifier, die rechtstreeks geïntegreerd wordt in elektrische wagens. Dankzij zijn werking, die vergelijkbaar is met systemen die al in bepaalde steden aanwezig zijn, biedt de Audi filter grote voordelen.

 

 

 

 

Tijdens het rijden en opladen

De Audi Urban Purifier is ontworpen als uitrusting voor alle 100% elektrische Audi modellen. Concreet wordt de filter geïntegreerd in het luchtkanaal van het voertuig, vóór de radiator. Er zijn dus maar enkele aanpassingen aan de wagen nodig. Tijdens het rijden filtert de Audi Urban Purifier passief dankzij de beweging van het voertuig: de lucht gaat door het filtersysteem, dat zelfs de kleinste deeltjes opvangt. Deze worden vastgehouden in de filter, terwijl de lucht erdoor kan blijven stromen.

Maar Audi gaat nog verder. Het filteren kan immers ook plaatsvinden tijdens het opladen. Hiervoor doet een geïntegreerde ventilator de omgevingslucht door de radiator van de wagen circuleren. Het systeem gebruikt dit proces om via de fijnstoffilter actief de lucht te filteren, waardoor zelfs de fijnste deeltjes geabsorbeerd worden. Het systeem is ideaal voor stedelijke omgevingen, waar de vervuiling door fijn stof veel hoger is.

 

 


Nieuwe pistes in studie

De Audi Urban Purifier werd in een proefproject gebruikt op testvoertuigen van de Audi e-tron, en na meer dan 50.000 kilometer is er geen twijfel meer over de doeltreffendheid. Afhankelijk van het gebruiksscenario worden de deeltjes die de Audi e-tron uitstoot volledig gefilterd in een zwaar vervuilde stad als Stuttgart. Om zijn systeem verder te verbeteren, werkt Audi samen met MANN+HUMMEL aan de koppeling met bestaande sensoren, zoals weerstations. Ook de weergave in de wagen wordt bekeken, zodat passagiers weten wanneer het systeem actief is en hoeveel er al is gefilterd.

Nog een positief punt: de Audi Urban Purifier had geen negatieve effecten op de werking van de elektrische wagen, ook niet bij hoge zomerse temperaturen of tijdens het snelladen. Audi bestuurders verbeteren dus niet alleen de luchtkwaliteit, ze blijven genieten van evenveel rijplezier.

 

 

Tal van initiatieven voor een betere luchtkwaliteit

Het verbeteren van de luchtkwaliteit is geen nieuwe prioriteit voor het merk met de vier ringen. Al verschillende jaren neemt Audi zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid op en werkt het merk aan het elimineren van de CO2-uitstoot van zijn hele productielijn, in het kader van het Mission:Zero-initiatief.

Twee Audi fabrieken zijn al CO2-neutraal gecertificeerd. Audi Brussels mocht deze titel als eerste in ontvangst nemen, een primeur onder de premium autobouwers. Het proefproject met de Audi Urban Purifier is van start gegaan in 2020 en zal vier jaar duren. Indien de Audi Q8 e-tron, die van A tot Z wordt gebouwd op de site van Vorst, in de toekomst wordt uitgerust met de Audi Urban Purifier, dan zou Audi Brussels zijn status alweer versterken met een nóg meer milieuvriendelijke wagen.

Een resultaat dat binnenkort te merken is op onze wegen?